fredag 25. november 2011

DIY Enkel Adventskalender



- Bilder og Collage: Sweet Chili . -


Det er snart 1 desember og jeg har forsøkt meg på en DIY adventskalender til veslefrøkna i huset. Igjen er det ingen typisk julefarge jeg har valgt, men den kan man selvfølgelig endre på etter smak og behag. Prosjektet var lett som en plett og tok ikke mange timene. 

Dette er hva du trenger for å lage en søt kalender:  tynn kleshenger (gjerne slik man får på renseri), bånd (gjerne to ulike), saks, decopagelim, pensel, glansbilder og et par julkuler og/eller juletrepynt. 

Jeg startet i "halsen" på kleshengeren og tvinnet silkebåndet på skrå rundt og rundt til hele kleshengerkroppen var dekket. Så festet jeg båndet med en god dobbeltknute når jeg var kommet rundt og klippet av overskudstråden. Deretter knyttet jeg en sløyfe over dobbeltknuten for å pynte opp. Er det jul så er det jul! :)

Så over til pynten. Jeg hadde noen gamle julekuler liggende som passet perfekt som adventskalender pynt.  Først klippet jeg ut glansbildene og limte de fast til julekulene med decopagelim, ventet et par minutter til de satt godt, før jeg penslet et siste strøk med samme limet over englene. Helt til slutt festet jeg julepynten min på kleshengeren. Til dette brukte jeg silkebånd, blonder og sølvtråd for å få en søt look som passet til rosa og ikke minst engler:) 





Pakkene er selvfølgelig det som er  mest spennende for en liten jente på snart 2 år:) Det ble litt klemming i dag når mor skulle ta bilder til bloggen;) 

24 små og noen litt større pakker er pakket inn i glanset papir og hengt på den hjemmelagde kalenderen. Jeg har brukt samme type papir som jeg brukte til sommerfugl girlanderen min (den kan du lese om HER) og synes det passet fint til glansbildene og rosa silkebånd






Helt til slutt et lite oversiktsbilde:) Adventskalenderen er hengt opp i en barnevennlig høyde og de fire store pakkene er lagt i en kurv ved siden av. Kaninlampen skaper god stemning året rundt og en arvet nisselue fra favorittkusinen Nora er hentet frem. Vi er ikke helt klare for jul riktig enda, men 1 desember kan i vært fall bare komme;) 

Håper du liker ideen og at akkurat du får en fin fredag! 


Klem, Pernille


PS. Bli gjerne med i giveawayen min om du vil være med i trekningen av en vakker adventstake fra eva solo. Trekning til uken:) 



31 kommentarer:

Banebakken sa...

Så nydelig!! Virkelig en prinsesse verdt... : )

Fin fredag og god helg til deg!

Klem
Maria.

Unknown sa...

Så nydelig den var Pernille ♥
Herlig med rosa;)
Du er så flink og lage det kos!

Ha en fin fredag!

Klem Line

Lillekatt sa...

Så fin!!! Du er råflink altså!!!

Fru Fjeldhammer sa...

Herlig og nostalgisk!
Ha en fin helg..
klem

Consept Constanse sa...

Kjempefin julekalender! Herlig med rosa, Love it :-)
Klem fra Connie

englemor sa...

SÅ SØT kalender :-))))
Herlig å pynte med litt
rosa til jul!
Her er alle kalendergavene kjøpt inn,
men jeg grubler enda på hvordan
den skal henges opp.....
Men ble helt klart
meget inspirert av denne søte varianten ;-)

Riktig god helg til deg!
Klem fra Hilde

Hulda sa...

Vakkert kalender! Veldig kreativt laget, syns jeg. Duse, fine farger, og så lekre bilder!

Vivian sa...

denne var kjempesøt!!!!
Så flink du er - tenker jenta er spent:)
Ha en herlig helg.

Klem Vivian

Kari sa...

Kjempesøt adventskalender - jeg skal ut og handle inn til årets kalender hos oss nå i dag. Gleder meg :)
God helg og klem til deg

Jane sa...

Denne var rålekker :) Skikkelig jentete med rosa og hvitt, men alikevel fikk jeg julefølelsen. Nydelig :)
Hvor fikk du tak i slik stålkledhenger? Jeg har tenkt samme tanken som deg, men må ha tak i 3 stk. Aner ikke hvor jeg skal få tak i det hen (er sjelden på renseri for å si det sånn. hehe).

Finfin fredag til deg
klem Jane

Susanne/Changes sa...

Kjempe flott!!!
Takk for et godt tips :-)

STYLIZIMO sa...

Så søt denne var! Må jo passe perfekt til lillemor :) Veldig kreativ og fin. Likte godt detaljene med julekule og decoupage

God helg til deg søte, Pernille.
klem Nina

Signe sa...

Å så fiiiin!
*smelt*

Fineste jeg har sett så langt i år!

Klem og god helg til deg,
Signe

Elisabeth sa...

Så fin den er! Du er jo så kreativ, det er virkelig inspirerende å titte innom deg : )
Ha en herlig fredag,
klem Elisabeth

Sukkertøy for øyet sa...

Herlig HERLIG HeRlIg!!
Så utrolig fine bilder du tar!

...Elsker denne måten å henge opp pakkene på!
Veldig søtt :)

Kan da skjønne man må klemme litt på pakkene! Det gjør jeg fortsatt jeg, og jeg er 26 *ler*

Klem Ida Susanne

Lisette sa...

Nydelig...kjekt med jente;)

Sommerjenten sa...

Noe så nydelig ♥ Så vakre farger! Supersøtt papir! Kan tenke meg det er en liten jente som gleder seg :) Flink er du! :)

Ha en flott helg!

Klem Lene

24 sa...

Denne var skikkelig nydelig, og annerledes. Me like! Håper du får ei super helg:)

Klem Helene
PS. Me har juleutfordring på gong: Vis oss din adventsstake, hiv deg gjerne med :)

Karlotte sa...

Så kreativ og vakker adventskalender!! Skulle øsnke jeg hadde tid og overskudd til å lage noe tilsvarende flott:-) Det får bli til neste år...! Her sender snille bestemor ned 48 pakker så jeg skal ikke klage! Jeg burde jo egentlig greie å finne på noe kreativt da - øh, tenker mens jeg skriver her!
Takk for fin inspirasjon og koselig kommentarer på bloggen.

Fin fredag og god helg til deg go dine, klem klem

Fabelaktig sa...

Akk så kreativ! LEKKERT!

Finfin fredag kjære!
Klem fra København

Unknown sa...

Nydelig! Den var rå lekker:) Akuratt passe sukkersøt til ei prinsesse. Likte tallene, tøft å henge de på en kleshenger og flotte bilder. Klem

tonje boganes sa...

Søteste og fineste adventskalenderen jeg har sett! Og så vakre bilder!
Nyt kvelden. Her ruller idol på tvn og vi koser oss :)
Klem Tonje

Familiene Buer Buer og Kolnes sa...

Nydeligste adventskalender til en liten frøken!
Fin fredagskveld til deg :)
klem Carina

Ella sa...

Nydelig adventskalender, og herlig med en ny farge :) Likte den kjempegodt :)
Nok en gang, nydelige bilder du tar.
Ha en fin fin kveld, klem fra Ella

Anne sa...

Sååå fin kalender du har laget til lillejenta! :) Jeg har også valgt litt andre farger en typiske julefarger på Emma sin kalender. Til neste år tenkte jeg at ho og lillebroren skal begynne å dele kalender, så greit å gjøre den skikkelig jentete i år;)

Så må jeg spørre deg om en ting...jeg har så lyst å lage sånn bildeserier på bloggen min sånn som du gjør, men har ikke peiling på hvordan jeg gjør det :/ Er det vanskelig? Hvilket program bruker du til det? Og hvordan får du til å få tekst på bildet? Du er bare så utrolig flink med bilder! Alltid kjekt å titte innom bloggen din :)

Nyt adventshelgen! :)
Klem Anne

Monica sa...

Hei på deg.
Så fin adventskalender du har laget til lillejenta!
Helt rette farger for en liten frøken ;)
Ønsker deg en riktig fin adventshelg.

HeiltA4 sa...

Denne var berre sukkersøt og perfekt til ei lita prinsesse!

Har ikkje kome igong...uff...

God laurdag til deg!

Klem Hanne

Myke minutter sa...

Kjempesøt kalender for en liten jente! Jeg elsker rosa og veldig glad for at snart-seksåringen min ikke er lei av den fargen ennå ;) Her er det farmoren som syr adventskalenderne og besørger noen av pakkene. Mye å gjøre før jul for meg også, jammen bra det ennå er noen uker igjen til julaften! Klem

Cherry Blossom Blog sa...

åh, sååå søt kalender!
♥ ♥ ♥ ♥ it!

macMatre sa...

Denne var bare helt aldeles nydelig og søt! Du er så flink :) Håper dere får en god førjulstid. Stor klem fra meg.

helen og gutta sa...

kjempeherlig kalender, det ble skikkelig feel-good med rosa